You've successfully subscribed to Blog Avocat Palade Bogdan
Great! Next, complete checkout for full access to Blog Avocat Palade Bogdan
Welcome back! You've successfully signed in.
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.

Pot fi returnate produsele cumparate online?

Bogdan Palade
Bogdan Palade

Pot fi returnate produsele cumpărate online?

 

În contextul actual, al decretării stării de urgență în România pentru prevenirea și stoparea răspândirii infecției cu noul Coronavirus SARS-CoV-2, cele mai multe magazine fizice, care nu comercializau produse alimentare sau de strictă necesitate au fost închise.

În acest fel, numărul comenzilor efectuate online au crescut semnificativ față de aceeași perioadă din anii precedenți. Chiar dacă magazinul online și pobilitatea de achiziționare a unor produse a fost introdusă la noi în țară de mai mulți ani, multe persoane au fost sceptice cu privire la utilizarea metodei online.

Principalele probleme întâmpinate de consumatori au fost generate de returnarea produselor, indiferent de motivul avut (nu corespunde mărimea, produsul prezintă defect de fabricare etc.).

Iată tot ce trebuie să știți despre comenzile online și returnarea produselor:

Din punct de vedere civil, relațiile pe care le au persoanele cu magazinele online sunt relații între consumatori și profesioniști. În acest sens, interacțiunile avute cu aceste magazine sunt protejate de legislația consumatorului, fie ca vorbim de achiziționare, returnare etc.

În acest sens, trebuie să avem în vedere că legea prevede un termen de returnare a produselor, cât și o procedură prin care produsele pot fi returnate și, de asemenea, fiecare magazin are propriile politici și reguli de funcționare și returnare.

Din punct de vedere legal, OUG nr. 34/2004 privind protecția consumatorilor la încheierea și executarea la distanță a contractelor, ne oferă răspunsurile în situația în care magazinul nu prevede reguli sau politici de retur.

Art. 4 din OUG nr. 34/2004 prevede faptul că orice consumator are dreptul să notifice în scris comerciantul (magazinul) că renunța la cumpărare, fără penalități și fără invocarea unui motiv, în termen de 14 zile lucrătoare de la primirea produsului respectiv.

În concret, în termen de 14 zile lucrătoare de la momentul primirii produsului achiziționat online cumpărătorul, consumatorul, îi poate notifica în scris (spre exemplu prin e-mail) pe comerciant că nu mai vrea produsul achiziționat, fără ca acesta să prezinte un motiv și fără să i se perceapă penalități.

ATENȚIE! Sumele plătite pentru transportul produsului, în situația în care transportul nu este gratuit, nu se consideră penalități.

Un aspect esențial este dat de notificare. Aceasta trebuie să fie făcută către comerciant, nefiind suficient să trimiteți produsul înapoi sau să refuzați primirea acestuia de la curier.

Comerciantul (magazinul online) are obligația de a furniza un model de formular de retur în momentul când o persoană dorește să înceteze contractul încheiat. Chiar dacă vă este oferit acest tip de formular, legea nu prevede obligativitatea completării acestuia, un simplu e-mail prin care comunicați comerciantului intenția de a returna produsul este suficient.

O altă dispoziție importantă prevăzută de OUG nr. 34/2004 este că după notificare produsul sau produsele trebuie să fie trimise comerciantului în termen de 14 zile. Există situații în care, potrivit politicilor, comercianții vă facilitează chemarea unui curier pentru ridicarea produselor, dar această măsură nu este obligatorie.

Comerciantul este obligat, de asemenea, să vă comunice prețul pe care trebuie să îl plătiți pentru returnarea produselor, sau cel puțin o estimare a acestor prețuri. Sancțiunea prevăzută de lege pentru nerespectarea acestei obligații este achitarea costurilor de transport de către comerciant.

Cum pot intra în posesia banilor pe care i-am achitat pentru produsul comandat?

La fel ca și în cazul notificării, fiecare comerciant (magazin online) poate avea anumite reguli și politici de returnare a banilor și termenul în care se va face rambursarea. Spre exemplu anumite magazine au ca termen 2-3 zile lucrătoare pentru rambursarea în cont a sumelor plătite și alți comercianți prevăd un termen de 10 zile lucrătoare pentru rambursare.

Din punct de vedere legal, OUG nr. 34/2004 preved faptul că vânzătorul, comerciantul este obligat să ramburseze sumele încasate pentru produsele respective, în termen de maximum 14 zile de la data anulării comenzii.

În schimb, acest termen de 14 zile poate fi depășit în situația în care produsele nu au ajuns la comerciant sau dovada că aceste produse au fost trimise nu a fost comunicată.

În cadrul sumelor care trebuie să fie rambursate, comercianții trebuie să includă și eventualele taxe pe care le-a perceput atunci când au fost achiziționate produsele (asigurarea coletului etc.). Chiar și în aceste condiții, comerciantul nu poate fi obligat să ramburseze costurile de livrare în cazul în care ați solicitat livrarea expres (non-standard).

Cum puteți acționa în situația în care comerciantul, vânzătorul încalcă obligațiile prevăzute de politica sa sau de dispozițiile legale?

În primul rând, este recomandat să apelați la ajutorul unui avocat care vă poate facilita explicații cu privire la cadrul legal. În funcție de condițiile contractuale pe care le-ați încheiat cu un consumator acesta vă poate îndruma în demersurile legale.

Un al doilea pas este de depunere a unei plângeri la autoritățile competente, pentru semnalarea încălcărilor de către comerciant a drepturilor consumatorului.

În situația în care comerciantul nu vă rambursează sumele de bani plătite pentru produsele achiziționate online și care au fost returnate, leguitorul român recomandă încercarea de soluționare a situației pe cale amiabilă.

În aceste condiții, potrivit art. 1015 din Codul de procedură civilă, avocatul sau executorul judecătoresc va trimite o notificare comerciantului prin care va solicita, într-un anumit termen, restituirea sumelor plătite de cosumator.

Ce rol are această notificare? În primul rând, aceasta reprezintă o „invitație” la soluționare pe cale amiabilă a situației și, de asemenea, reprezintă o punere în întârziere a vânzătorului. Această punere în întârziere este modalitatea prin care este semnalat că vânzătorul a depășit  termenul rezonabil de 14 zile prevăzut de lege, în care putea să restituie sumele plătite către consumatori.

În situația în care comerciantuș nu va răspunde favorabil solicitărilor adresate de avocat, următorul „pas” va fi introducerea unei acțiuni pe calea instanțelor judecătorești pentru că a recupera sumele achitate în temeiul contractelor de vânzare sau prestare servicii.

REȚINEȚI:

  • Contractele încheiate cu magazinele online sunt supuse dispozițiilor legale;
  • Returnarea produselor achiziționate online este posibilă;
  • În situația în care sunt încălcate drepturile consumatorilor, aceștia au la dispoziție mai multe modalități legale la care poate să apeleze.

 

 

Bogdan Palade

Telefon: 0740 807 892


Postari recomandate