You've successfully subscribed to Blog Avocat Palade Bogdan
Great! Next, complete checkout for full access to Blog Avocat Palade Bogdan
Welcome back! You've successfully signed in.
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.

Rambursarea costurilor biletelor de avion in contextul pandemiei cu Coronavirus

Bogdan Palade
Bogdan Palade

În contextul pandemiei cu noul coronavirus, care  s-a răspândit într-un ritm alarmant la nivel global și, implicit, la nivelul Uniunii Europe, s-au recomandat de către autoritățile statale o serie de măsuri care trebuie respectate pentru a împiedica răspândirea infecției cu Coronavirus SARS-CoV-2.

În România, fiind instituită starea de urgență pe o durată de 30 de zile, a fost restrâns exercițiul unor drepturi, printre care și dreptul la libera circulație.

Pe lângă recomandările ce țin de igiena fiecărei persoane ( spălatul des pe mâni cu apă și săpun etc.) a fost recomandată și anularea călătoriilor în zonele afectate.

Potrivit normelor aflate în vigoare, art. 13 din Ordonanța nr. 2/2018 privind comercializarea pachetelor de servicii de călătorie, cetățenii au dreptul să înceteze contractul de servicii de călătorie, înainte de perioada pentru care acesta a fost achiziționat, fără a fi nevoiți să plătească taxe de anulare atunci când  există circumstanțe inevitabile și extraordinare la locul de destinație sau în vecinătatea apropriată a acestuia.

Pot fi considerate astfel de circumstanțe, conform art. 3, alin. (3) din Ordonanța nr. 2/2018, acele situații  ale căror consecințe nu au putut fi prevăzute sau evitate  chiar dacă au fost luate toate măsurile necesare și rezonabile pentru a nu se produce un astfel de rezultat.

În aceste condiții, călătorul, în cazul în care a încetat contractul privind pachetul de servicii, în contextul răspândirii noului Coronavirus, are dreptul la rambursarea completă a oricărei plăți care a fost efectuată în legătură cu pachetul respectiv, neavând dreptul de a cere despăgubiri.

Din păcate, modalitatea în care rambursarea plăților efectuate de către călător se va efectua va rămâne la latitudinea companiilor aeriene sau a agențiilor de tursm.

În acest sens, mai multe companii aeriene au oferit mai multe comunicate de presă prin care au anunțat măsurile pe care  le vor lua și biletele care se încadrează în categoria de risc, astfel:

 

 

Călătoriile din și către China și Orientul Îndepărtat

Air France A luat decizia de a suspenda toate zborurile către Wuhan până la comunicarea unor noi informații în legătură cu răspândirea infecției cu noul Coronavirus, iar zborurile către Beijing și Shanghai se vor suspenda până pe 28 martie. Compania va oferi rambursarea integrală a costurilor biletelor către aceste destinații sau posibilitatea de a reprograma zborul.
American Airlines A decis anularea tuturor zborurilor din și către China continentală până în data de 24 aprilie. Compania va permite reprogramarea zborurilor sau va oferi rambursare completă a costurilor biletelor achiziționate.
British Airways A decis anularea tuturor zborurilor din și către China continentală până în data de 17 aprilie. Compania oferă reducere pentru biletele disponibile în perioada 18 aprilie – 31 mai. Călătorii ale căror bilete au fost anulate au posibilitatea de a solicita rambursarea completă.
Hong Kong Airlines A decis nsuspendarea tuturor zborurilor către Chengdu, Chongqing, Guiyang, Sanya, Hangzhou și Nanjing până pe data de 28 martie. În plus, suspendarea tuturor zborurilor către Hanoi, Malé, Okayama, Yonago, Kagoshima, Incheon și Seoul până pe data de 28 martie. Reducerea frecvenței zborurilor către  Beijing, Shanghai, Haikou, Bangkok, Denpasar, Okinawa, Osaka, Sapporo, Tokyo, și Taipei până pe data de 28 martie. Va permite anularea sau modificarea biletelor achiziționate pentru zboruri cu plecare din sau către aeroporturile menționate mai sus, precum și pentru zboruri din și către aceste aeroporturi ce au conexiuni prin Hong-Kong.

 

Călătorii din și către Italia și Israel

 

Air Europa Oferă posibilitatea schimbării datei și a destinațiilor  sau  rambursării costurilor biletelor achiziționate spre și dinspre Italia. Această posibilitate este valabilă pentru zborurile care au fost rezervate în perioada 28 februarie – 31 martie.
Air France Oferă posibilitatea schimbării datei sau rambursării costurilor biletelor achiziționate spre și dinspre Italia în perioada 25 februarie – 30 aprilie.  A decis supendarea tuturor zborurilor  spre și dinspre Italia în perioada 14 martie – 3 aprilie. De asemenea, a fost decisă suspendarea zborurilor spre Tel Aviv până în 28 martie, având la dispoziție posibilitatea  reprogramării zborurilor sau a obținerii banilor pe respectivele rezervări.
British Airways A decis reducere temporară a biletelor disponibile pentru zborurile din și dinspre Milano (aeroporturile Malpensa și Linate), Bologna, Veneția și Verona, perioada pentru reducerile menționate fiind cuprinsă între  14 și 28 martie.
easyJet A decis o reducere pentru zborurile disponibile pe rutele către și dinspre Italia, reducere ce va opera în perioada 13 – 3 aprilie. Călătorii pot opera schimbări pentru bilete sau să ceară anularea fără alte costuri suplimentare.
Lufthansa Lufthansa Group (Austrian Airlines, Lufthansa, SWISS, Brussels Airlines, Eurowings, Air Dolomiti) oferă posibilitatea reprogramării zborurilor în perioada 24 Februarie – 9 Martie pentru biletele eliberate până în data de 26 februarie . Destinațiile pentru care călătorii pot opta pentru acestă ofertă sunt Bologna, Genova, Milano, Trieste, Turin, Verona și Veneția. Zborurile către celalte zone din Italia vor opera în regim normal.
Ryanair Au decis reducerea zborurilor disponibile spre și dinspre Italia în perioada 12 martie – 8 aprilie. De asemenea, se vor suspenda în perioada 10 martie- 8 aprilie zborurile pe rutele interne spre Milano, Bergamo, Milano, Malpensa, Veneția, Parma, Rimini, Treviso. Pasagerii zborurilor anulate posibilitatea rambursării banilor ce au fost utilizați pentru achiziționarea biletelor  sau au posibilitatea reprogramării rezervărilor fără alte costuri suplimentare.
Turkish Airlines Oferă opțiunea de a efectua schimbări la bilete spre și dinspre Italia fără alte costuri suplimentare (prevederea va opera  pentru biletele prin care au fost rezervate zborurile care vor avea loc în perioada 10 martie – 31 mai)
Wizz Air A decis suspendarea până la data de  3 aprilie toate zborurile spre și dinspre Alghero, Bari, Bologna, Bergamo, Milano (aeroportul Malpensa), Napole, Pisa, Roma (aeroporturile Ciampino și Fiumicino), Turin, Veneția și Verona. De asemenea, a fost decisă suspendarea zborurilor spre Israel în perioada 12-23 martie (aeroporturile Eilat și Tel Aviv). Călătorii  ale căror zboruri au fost anulate au posibilitatea obținerii rambursării sau posibilitatea reprogramării zborurilor fără alte costuri suplimentare.

 

În acest context, decizia de a călători din și către zonele afectate de infecția  cu Coronavirus SARS-CoV-2 aparține în exclusivitate călătorilor.

În legătură cu biletele achiziționate pentru destinații care nu se află în zona crescută de risc de îmbolnăvire, acestea se vor conforma politicilor și condițiilor de achiziționare ale fiecărei companii aeriene.

De asemenea, în legătură cu pachetele de calatorie achiziționate care conțin bilete zbor dar și rezervare hotel, se poate obține un ramburs integral sau schimbarea datei,  dar aceste măsuri pot fi condiționate de politicile și regulile societăților cu care ați încheiat contractul privind pachetul turistic achiziționat atunci când aceste călătorii nu se află în zonele cu risc crescut de îmbolnăvire.

Bogdan Palade

Telefon: 0740 807 892


Postari recomandate