You've successfully subscribed to Blog Avocat Palade Bogdan
Great! Next, complete checkout for full access to Blog Avocat Palade Bogdan
Welcome back! You've successfully signed in.
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.
Success! Your billing info is updated.
Billing info update failed.

Din diaspora pot vinde bunurile mostenite din Romania?

Bogdan Palade
Bogdan Palade

CUM PROCEDAM DACA AM MOSTENIT BUNURI IN ROMÂNIA, DAR NU MAI LOCUIM IN TARA?

De foarte multe ori, exista situatii cand ne mutam domiciliul permanent din tara si ne aflam in imposibilitatea de a efectua toate demersurile pentru a dispune de o mostenire, fie ele bunuri mobile sau imobile.

Ca regula generala, conform art. 1103 alin. (1) din Codul civil „Dreptul de opțiune succesorală se exercită în termen de un an de la data deschiderii moștenirii”. Altfel spus, un succesibil, pentru a deveni moștenitor, trebuie să accepte expres sau tacit moștenirea în termen de un an de la data decesului defunctului.
În general, autoritatea care se ocupă de moștenire va aplica legislația națională a țării din UE în care a locuit defunctul ultima oară.

Însă, cum procedam în cazul in care nu avem timp sa ne deplasam pentru indeplini toate procedurile pentru vanzarea bunurilor mostenite?

Există si cazuri cand, din lipsa de timp, chiar daca mostenim un imobil, nu reusim sa ajungem in tara pentru a beneficia de pe urma mostenirii. In acest caz, cel mai la indemana parcurs ar fi contractarea unui reprezentant legal care, in baza unei procuri de imputernicire emisa de notar  (procedura ce poate fi indeplinita si de la distanta prin intermediul consulatelor), se poate ocupa de inregistrarea bunurilor  mostenite, inclusiv de instrainarea acestora.

In ceea ce priveste parcursul juridic, reprezentantul legal procedeaza la emiterea adreselor catre institutiile statului, in evidenta carora se afla bunul respectiv pentru schimbarea rolului fiscal pentru bunurile mostenite. Tot reprezentantul legal procedeaza la instiintarea asociatiei de proprietari in cazul bunurilor imobile mostenite si se ocupa de achitarea intretinerii pana la vanzare. De asemenea, tot reprezentantul legal obtine adeverinta de la asociatie necesara instrainarii si se ocupa de achitarea tuturor utilitatilor, ultimele facturi fiind necesare pentru instrainare.

Exista chiar si situatii in care clientii nu au domiciliat niciodata in tara si nu au cod numeric personal iar atunci, reprezentantul legal este cel care intermediaza obtinerea numerelor de identificare fiscala (NIF-uri), necesare mai departe pentru instrainarea bunurilor.

Mai departe, inregistrarea certificatelor de mostenitor precum si alte proceduri fiscale se fac actualmente prin intermediul serviciilor online, iar aceste operatiuni le poate face si reprezentantul legal, in baza procurii emise pe numele sau.

Un aspect important este că, de cele mai multe ori, clientii nu stiu cat de anevoiasa este toata procedura si se aventureaza sa isi rezolve singuri problema de la distanta, lovindu-se de foarte multe ,,ziduri birocratice’’.

Astfel, din cauza conteztului actual, vanzarea bunurilor mostenite la distanta a devenit de actualitate, deoarece multe familii s-au mutat definitiv din tara in cautarea unui trai mai bun, deplasarea a devenit din ce in ce mai grea (de exemplu, nu se poate achizitiona un bilet de avion dus-intors doar pentru depunerea sau ridicarea unui inscris) si din cauza faptului ca birocratia de la noi din tara nu s-a inbunatatit deloc in ultimii ani.

In astfel de cazuri, reprezentantul legal trebuie sa indentifice bunurile, sa efectueze proceduri notariale, sa procedeze la inaintarea documentatiei pentru intregistrarea noului proprietar in evidentele fiscale, sa achite darile restante catre stat , sa procedeze la efectuarea cadastrului si a intabularii, sa obtina certificatul energetic de eficienta precum si certificatul fiscal, valabil doar 30 de zile, ambele necesare instrainarii oricarui bun imobil. De asemenea, tot reprezentantul legal se ocupa de demersurile ulterioare vanzarii.

Astfel, pentru asemenea speta, munca reprezentantului legal se intinde pe parcursul mai multor luni, in medie intre 5-7 luni, tinand cont de faptul ca fiecare institutie de stat isi rezerva un timp procedural de 30 de zile pentru raspuns.

În ceea privește practica in asemenea spete, tendința oamenilor este a apela la un reprezentant legal pentru a economisi timp, dar si bani, cheltuiti pentru deplasarile dese care ar fi necesare pentru instrainarea bunurilor din tara.

Daca sunteti intr-o astfel de situatie puteti trimite pe email la contact@avocatbogdanpalade.ro cazul dumneavoastra sau imi puteti scrie pe whats app la 0740 807 892 si va raspund in cel mult 24 ore.

Bogdan Palade

Telefon: 0740 807 892


Postari recomandate